Saint-Saëns. Čajkovskij. Strauss

Orchestrální cyklus A

Místo konání

Dvořákova síň Rudolfina
náměstí Jana Palacha 79/1, Praha 1

Cena

900 | 760 | 580 | 390 Kč (SL/E*) | 150 Kč (ST*)
Donátorská vstupenka 3 000 Kč
*SL/E místa se zhoršeným výhledem a varhanní empora
*ST místa k stání

Prodej jednotlivých vstupenek začíná 14. června 2021.

Koupit abonmá

Účinkují

violoncello
dirigentka

Program

Richard Strauss
Romance pro violoncello a orchestr F dur TrV 118
Camille Saint-Saëns
Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 a moll op. 33
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 4 f moll op. 36

Trojice individuálních romantiků

Romantismus je jednoznačně nejvýraznějším ze směrů hudby devatenáctého století. Za jeden z jeho hlavních znaků se považuje důraz na emoce, což platí o hudbě většiny tehdejších autorů. Ovšem velmi dominantním prvkem tohoto období je též zaměření na individualitu; již z podstaty věci tedy romantické skladatele nelze vnímat jako homogenní skupinu.

S tímto faktorem pracuje i dramaturgie našeho šestého orchestrálního večera. U každého z trojice romantiků, Richarda Strausse, Camilla Saint-Saënse a Petra Iljiče Čajkovského, totiž nalezneme zcela jiné přístupy. Pozdní romantik Richard Strauss již koketoval s expresionismem, ještě více se však našel v sentimentu, typickém pro přelom století. To je i případ jeho Romance. Camille Saint-Säens byl považován spíše za konzervativního skladatele, jenž našel inspiraci u mistrů minulosti. V Koncertu pro violoncello č. 1 však navzdory tomuto názoru aktualizuje formové schéma instrumentálního koncertu. Někdy až drtivě emotivní Čajkovskij zase svou strhující Symfonií č. 4 navazuje na „Osudovou“ Ludwiga van Beethovena.

Podobami romantismu vás provedeme společně s přední dirigentkou Keri-Lynn Wilson a vítězem prestižní soutěže Bach-Wettbewerb Leipzig, violoncellistou Marcem Coppeyem.

Marc Coppey & Deutsches Symphonie-Orchester

Marc Coppey — violoncello

Marc Coppey je považován za jednoho z nejlepších violoncellistů na světě. Proslavila ho sólová vystoupení, prozkoumávání komorní hudby s nejlepšími současnými hudebníky a oddanost rozšiřování violoncellové literatury.

Mezinárodního ohlasu se tento chráněnec Yehudiho Menuhina a Mstislava Rostropoviče poprvé dočkal v 18 letech, když získal dvě ocenění na prestižní Bachově soutěži v Lipsku (1988). Brzy poté si Coppey vydobyl působivou sólovou kariéru a pravidelně spolupracuje s mnoha nejlepšími světovými orchestry a dirigenty – mimo jiné s Alainem Altinogluem, Lionelem Bringuierem, Lawrencem Fosterem, Alanem Gilbertem, Kirillem Karabitsem, Emmanuelem Krivinem, Johnem Nelsonem, Pascalem Rophém, Yanem Pascalem Tortelierem a Yuou Sado. 

Od roku 2014 je nositelem francouzského Řádu umění a literatury.

Podrobný medailonek

Marc Coppey, foto: Kyoko Homma
Keri-Lynn Wilson, foto: Erik Berg

Keri-Lynn Wilson — dirigentka

Maestro Keri-Lynn Wilson má za sebou vice než dvacetiletou mezinárodní kariéru hostující dirigentky, během které vedla nejprestižnější světové orchestry - jako jsou Los Angeles Philharmonic a Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu a vystoupila v předních světových operních divadlech, včetně Královské opery v Covent Garden, Bavorské státní opery, Velkého divadla v Moskvě a Vídeňské státní opery. Dirigování Keri-Lynn Wilson bylo oceněno jako „živé a citlivě pojaté“ v New York Times a „elegantně perceptivní “ v Telegraph. V roce 2020 byla nominována na cenu Opus Klassik „dirigentem roku“. 

Sezóna 2020/21 Keri-Lynn Wilson zahrnuje symfonické a operní angažmá, počínaje letošním podzimem, kdy se měla vrátit na Island na koncert s Islandským symfonickým orchestrem (zrušeno kvůli covidu-19). Později na podzim měla Wilson debutovat v Opéra national de Paris s Carmen (přeloženo kvůli covidu-19) a slavnostní koncert v Deutsche Oper (zrušen kvůli covidu- 19) měl být jejím berlínským debutem. V lednu debutuje v Salcburku na zahajovacím koncertě Mozartových týdnů. Později v zimě se Maestro Wilson vrátí do Bayerische Staatsoper v Mnichově -  do společnosti, kterou často vede, na únorové představení Rigoletta. Na jaře bude debutovat v Dallaské opeře, diriguje Toscu a vrátí se do moskevského Velkého divadla, kde také často diriguje, s představeními La Traviata a Un ballo in maschera. 

Podrobný medailonek

Za podpory
Hl.město Praha
Ministerstvo kultury
Generální partner
Komerční Banka
Hlavní partner
Hyundai
Generální mediální partner
Česká televize
Hlavní mediální partner
Hospodářské noviny
Patron
RSBC
Partneři
Čepro
O2 universum